Monday, June 30, 2008

SEMPURNA

Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.
Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya: “Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita”, katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. “Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia …”.
Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.
Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. “Abang akan mulai dulu ya”, kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat … Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan bahawa airmata isterinya mulai mengalir… “Maaf, apakah abang harus berhenti ?” tanyanya. “Oh tidak, teruskan …” jawab isterinya.
Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia, “Sekarang giliran sayang pula membacakan senaraimu”.
Dengan suara perlahan isterinya berkata, “Sayang tidak mencatat sesuatupun di atas kertas sayang. Sayang berfikir bahawa abang sudah sempurna, dan sayang tidak ingin mengubah akan diri abang. Abang adalah diri abang sendiri. Abang kacak dan baik di sisi sayang. Tiada satupun daripada peribadi abang yang sayang dapati kurang …”
Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya… bahawa isterinya menerima dirinya seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis…

moral of story: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dengan orang lain?… Kalau jawapan nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Kerana tiada manusia yang SEMPURNA dalam dunia ini dan sentiasa ada yang perlu diperbaiki… wallahua’lam…
“Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita kerana kelebihan kita dan menerima segala kelemahan kita, sudah pastilah orang ini adalah sangat ikhlas menyayangi diri kita… INSYA ALLAH.”


P/s: thanks to Amir for sharing us this luvely story. gwe terharu beb!

PERSOALAN.....

This article was taken from Tok Ayah's blog. Sumtimes,we know it but we didn't realise..and then we kept asking the question walhal...dalam Al-Quran have stated those answer. let's check it out this entry..sbgai renungan bersama..dan juga sekadar peringatan buat diri sendiri!

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
- Surah Al-Imran ayat 200

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12

Saturday, June 28, 2008

Birhdate gue....!

25 December 1985

Your date of conception was on or about 3 April 1985 which was a Wednesday.

You were born on a Wednesday
under the astrological sign Capricorn.
Your Life path number is 6.

Your fortune cookie reads:
Your many hidden talents will become obvious to those around you.

Life Path Compatibility:
You are most compatible with those with the Life Path numbers 3, 6 & 9.
You should get along well with those with the Life Path numbers 2, 4, 8, 11 & 22.
You are least compatible with those with the Life Path numbers 1, 5 & 7.

The Julian calendar date of your birth is 2446424.5.
The golden number for 1985 is 10.
The epact number for 1985 is 8.
The year 1985 was not a leap year.

Your birthday falls into the Chinese year beginning 2/20/1985 and ending 2/8/1986.
You were born in the Chinese year of the Ox.

Your Native American Zodiac sign is Goose; your plant is Bramble.

You were born in the Egyptian month of Famenoth, the third month of the season of Poret (Emergence - Fertile soil).

Your date of birth on the Hebrew calendar is 13 Tevet 5746.
Or if you were born after sundown then the date is 14 Tevet 5746.

The Mayan Calendar long count date of your birthday is 12.18.12.11.0 which is
12 baktun 18 katun 12 tun 11 uinal 0 kin

The Hijra (Islamic Calendar) date of your birth is Wednsday, 12 Rabi'u'th-Thani 1406 (1406-4-12).

The date of Easter on your birth year was Sunday, 7 April 1985.
The date of Orthodox Easter on your birth year was Sunday, 14 April 1985.
The date of Ash Wednesday (the first day of Lent) on your birth year was Wednesday 20 February 1985.
The date of Whitsun (Pentecost Sunday) in the year of your birth was Sunday 26 May 1985.
The date of Whisuntide in the year of your birth was Sunday 2 June 1985.
The date of Rosh Hashanah in the year of your birth was Monday, 16 September 1985.
The date of Passover in the year of your birth was Saturday, 6 April 1985.
The date of Mardi Gras on your birth year was Tuesday 19 February 1985.

As of 6/28/2008 2:02:18 AM EDT
You are 22 years old.
You are 270 months old.
You are 1,174 weeks old.
You are 8,221 days old.
You are 197,306 hours old.
You are 11,838,362 minutes old.
You are 710,301,738 seconds old.

Celebrities who share your birthday:

Dido (1971), Humphrey Bogart (1899), Conrad Hilton (1887), Sir Isaac Newton (1642)


Your age is the equivalent of a dog that is 3.21761252446184 years old. (Life's just a big chewy bone for you!)

Your lucky day is Saturday.
Your lucky number is 8.
Your ruling planet(s) is Saturn & Uranus.
Your lucky dates are 8th, 17th, 26th.
Your opposition sign is Cancer.
Your opposition number(s) is 2 & 7.

Today is one of your lucky days!

There are 180 days till your next birthday
on which your cake will have 23 candles.

Those 23 candles produce 23 BTUs,
or 5,796 calories of heat (that's only 5.7960 food Calories!) .
You can boil 2.63 US ounces of water with that many candles.

In 1985 there were approximately 3.7 million births in the US.
In 1985 the US population was approximately 226,545,805 people, 64.0 persons per square mile.
In 1985 in the US there were 2,425,000 marriages (10.2%) and 1,187,000 divorces (5%)
In 1985 in the US there were approximately 1,990,000 deaths (8.8 per 1000)
In the US a new person is born approximately every 8 seconds.
In the US one person dies approximately every 12 seconds.

In 1985 the population of Australia was approximately 15,900,566.
In 1985 there were approximately 247,348 births in Australia.
In 1985 in Australia there were approximately 115,493 marriages and 39,830 divorces.
In 1985 in Australia there were approximately 118,808 deaths.


Your birthstone is Blue Zircon

The Mystical properties of Blue Zircon

Zircon helps one be more at peace with oneself.

Some lists consider these stones to be your birthstone. (Birthstone lists come from Jewelers, Tibet, Ayurvedic Indian medicine, and other sources)

Blue Topaz, Ruby, Lapis Lazuli


Your birth tree is

Apple Tree, the Love

Of slight build, lots of charm, appeal and attraction, pleasant aura, flirtatious, adventurous, sensitive, always in love, wants to love and be loved, faithful and tender partner, very generous, scientific talents, lives for today, a carefree philosopher with imagination.


There are 180 days till Christmas 2008!
There are 193 days till Orthodox Christmas!

The moon's phase on the day you were
born was waxing gibbous.

**
Note:-

Golden Number:
A number showing the year of the lunar or Metonic cycle. It is reckoned from 1 to 19, and is so called from having formerly been written in the calendar in gold.

Epact Number:
The moon's age at the beginning of the calendar year, or the number of days by which the last new moon has preceded the beginning of the year.

The Life Path Number
The Life Path is the sum of the birth date. This number represents who you are at birth and the native traits that you will carry with you through life. The most important number that will be discussed here is your Life Path number. The Life Path describes the nature of this journey through life.

Julian date:
The number of days since noon 4713 BC January 1

Friday, June 27, 2008

P-E-N-A-N-T-I-A-N...


" Kau yang ku sayang
Dari dulu, kini dan selama-lamanya
Sebelum kenal dirimu
Sebelum jumpa dirimu

Kau sering datang dalam mimpiku
Kata hatiku
Selalu membisik kau adalah milikku
Biar lama pun kutunggu

Saat kedewasaanmu
Daku tak pernah jemu menantimu
Disaat ku sendiri
Ku bayangkan wajahmu
Terkadang ku berilusi
Tentang dikau dan aku
Ku harapkan semua ini
Esok kan jadi kenyataan
Dan aku berjanji
Kan ku bahagiakan dirimu selamanya
Kuharapkan semua ini
Akan segera terjadi
Dan semoga nanti
Bukan sekadar impian belaka...."

Perkara yang paling aku benci ialah menanti.menanti ibarat menunggu buah tak gugur. Kerana menanti ini,hidup aku kucar kacir sikit dua tiga hari ini. erm..hari nie dah jumaat...hanya tinggal kurang dari seminggu aku akan balik ke Shah Alam.dalam keterujaan aku nak balik..aku ada jugak rasa panik sebenarnya..betul kata faraha...aku rasa ngeri bila pikirkan dia akan call aku atau tidak.ahahha...Erm, rupanya menantikan org yg kita sayang pulang sgt menyakitkan sebab selama ini aku tak pernah menanti sebegini.sebab kalu boleh aku tak mahu buat org menanti apatah lagi utk menanti. sekarang..aku yg kena menanti.
Macam aku kata..kebelakangan ini..hidup aku kucar-kacir..sbb aku kena perhatikan 3 orang makhluk Tuhan yang perangai nyer..isk..tak tau la nk cakap. sakit hati...seram..sedih ..hangin..benggong..suma ade.setelah berhari-hari menghadap 3 orang nie..akhirnya aku berjaya mengawal emosi aku.aku dah leh ketawa dengan gelahgat diorg.tak payah lah aku sebut sapa 3 makhluk nie.
jadual class dah kuar...adeih,nampak nyer impian aku nk kuruskan badan bleh la terlaksana. hari isnin jer aku ade 3 class direct.class aku mmg padat kecuali hari jumaat sengaja aku kosongkan utk rehat dan berjalan-jalan.senang sikit kalu nak balik umah. sem akan datang ini..merupakan thn ke-3 aku menyambut bulan puasa di rantauan. walaupun tak sejauh cam shrek dan luke..kat france tue..tapi really miss time buka posa ngan family.berebut makan dengan adik..padahal...makanan tue byk jer kat atas meja. hari pertama and kedua sure perut cam ular sawa kenyang..dah tue...bebel la mama sbb takleh pergi terawih. sebulan berpuasa...mesti byk pasar ramdhan dikunjungi..aduhai...seronoknya aku menantikan bulan posa...sbb aku ada sume orang yg aku sayang di sisi aku.
sesungguhnya..hidup aku ini dalam penantian..ahahah...tapi aku tak pasti sama ada aku suka penantian kali ini atau tidak..cuma aku harap penantian ini akan membuahkan sesuatu yang amat berharga dalam hidup aku. ya Allah..Kau mengetahui isi hati ini..maka Kau tunjukkan jalan kebenaran Mu...berikan aku pertunjuk Mu..Amin!
jarak hanya ruang....perpisahan hanya waktu!

Saturday, June 21, 2008

Gemuruh

Dah lama aku tak dengar lagu Gemuruh nyanyian faizal Tahir. lagu tue...mempunyai seribu makna dan kenangan tersembunyi. Selama 2 tahun aku mengikuti karniawan...tahun 2006 USM menjadi tuan rumah,Pada tahun 2007 pulak, Universiti Malaya menjadi tuan rumah. Dan lebih menyeronokkan,aku menyambut hari lahir aku ke-22 pada terakhir program itu. Pada awalnya,aku tak rasa nak pergi KARNIAWAN nie memandangkan aku akan berlepas ke Jepun sehari selepas program tersebut,so aku taknak la nk penat2 kan diri. Tapi memandangkan ia permintaan dari seseorang..maka aku menghadirkan diri. Aku pergi atas tiket pegawai pengiring,maka tak banyak lah benda yg aku bleh buat tapi..aku sangat gembira sbb selain dpt menambah kenalan,aku jugak berjumpa semula geng aku..iaitu Ieja dari USIM dan Ebad darii UTEM. Perjalanan dan pengisian program dia ok la..best tapi agak kelam kabut sikit. paling best,malam terakhir program iaitu 24 Disember 2007 ialah malam penyampaian anugerah kepada pemenang majlis tersebut berlangsung di Hotel Istana dan tamat pada jam 11.45 malam. majlis malam itu diserikan dengan nyanyian dari Faizai Tahir.yelah..kan lagu Gemuruh tue lagu tema program.

Selepas majlis itu berakhir..sementara menanti bas datang, kami lepak di lobi. Time tgh sembang ngan Ieja,tetiba bebudak kontijen aku mengelilingi aku dengan muka bengis. takut gak.Sbb time tue aku tgh layan perasaan ngan Ieja...meluahkan apa yg terbuku di hati pasal 'seseorang' tue. Ala..seseorg yg memujuk rayu aku datang program nie last2 buat aku benggang! back pasal citer bebudak nie erk..diorg kerumuni aku..pastu bajet cam nak pukul aku...sekali si Yassir..1-2-3.... jeng..jeng..jeng..."Hepi besday to you..." Diorg pakat ramai-ramai nyanyi lagu birthday la kat aku. Time tue aku tak dengar apa dah..yg aku tau..aku meraung melalak..terharu.Camana bleh plak lupa dah masuk kul 12. woooo..aku dah tua..ekekekk..Bukan jer budak U aku jer...ntah budak U mana lagi..sume nyanyi ramai2 pastu siap wish aku lagi.waaa...terharu aku. Thanks berbanyk2..specially bebudak kontijen aku,siap nyanyi lagu besday dlm bhs cina la..jawa la..sume.aku tak larat nk gelak dah time tue.ekekkeke...

Walaupun ade gak benda yg melukakan aku ari tue..tapi its end up happily. kenangan kat karniawan nie akan tetap tersemat sampai bila-bila. Sebab tue la...setiap kali aku dengar lagu Gemuruh..aku akan tersenyum cam kerang busuk.ahahahah....

kontijen universiti ku..dan aku selaku pegawai pengiring


Dr Anuar(UTHM),aku,Fred(UMP) dan Riza(UTHM)

Friday, June 20, 2008

Shrek dan alam mimpi ku

Menghitung hari nak balik ke kampus semula....kalu seblom nie aku nie insomnia tahap setgh kritikal...tapi bila nk balik nie.aku dah jadi overslept melampau-lampau plak. Dek kerana penyakit baru aku nie...aku memang lah berada di tahap keletihan..sbb nya,aku dah tak makan sbb asyik nmpk bantal ngan katil aku jer.ahahha..

Kisahnyer bermula begini...petang semalam, sesudah mandi..entah napa lah berat sangat mata nie nk angkat. last2..kalah dek seruan bantal dan teddy2 bears aku tue...dengan bangganya aku tertido. Pastu,bleh plak siap mimpi...yang tak boleh blah nyer..camana si shrek tue bleh masuk dalam mimpi aku??? Pelik bin ajaib! Ngeri..ngeri..!ehehe...Shrek tue ialah nickname aku kasi pada seorang hamba Allah nie. tak lain tak bukan kawan aku gak lew..Napa aku oanggil dia shrek...ahhh..gini citer dia!

Aku kenal si Shrek nie dari seorang kawan a.k.a kekasih separuh masa aku. ekeke...Shrek nie merupakan kawan baik satu universiti ngan member aku nie. Dia nie merupakan pelajar tahun akhir dalam bidang kejuruteraan mekanikal di sebuah universiti di France sana nun jauh. Aku dengan Shrek memanglah tak pernah bertemu 4 mata lagi..eh silap lagi...6 mata..sbb dia pakai cermin mata,so dia 4 mata dan aku 2 mata. maka,kitaorg nie pun borak dalam YM jer. Kitaorg tgk muka pun guna webcam dan selebihnya tgk gambar kat friendster jer.kenapa aku panggil dia Shrek..sbb dia nie perangai cam kartun shrek tue....takder perasaan tapi...argh..baca lah sendiri kat bawah..

Mula-mula kitaorg nie baik jer..tapi entah kenapa..pas2 dia balik bercuti easter day ritu..dia macam berubah sangat. sikit-sikit cakap main lepas jer..tak peduli perasaan aku. Memang bersesuaian lah aku nie dah lah degil,keras kepala and suka menjawab(tue yg ex-bf aku ckp la..) maka seringlah kitaorg nie bergaduh. Tapi si shrek nie plak..dah ngata kaw-kaw pastu pandai minta maaf. kadang-kadang terguris gak dengan kata2 dia nie..tapi aku merajuk ngan dia tak lama. paling lama 3 hari..then kitaorg cakap balik. farah ngan henni pun dah tau..dah malas nk ckp apa bila kitaorg gaduh sbb sure sok2 baik balik.ahahah..Ada sesuatu yang inside shrek nie buat aku sukakan dia..(eh..bukan chentan tau! )tapi..aku tak tau nk explain arr...

Si Shrek nie..dia paling giler tahap gabann dengan BMW specially 3 series. pastu..dia gak fanatic F1. Berangan nk jadi pelumba F1. ahahha...tapi apakan daya..setakat jd engineer jer la...ekekek. Dia nie satu2 nya manusia yg tak pandai bergurau pada aku...serious muka tapir jer memanjang. dia nie paling pantang kalu org merapu..pernah sekali aku buat lawak bodo..last2 aku rasa..aku yg bodoh..bukan lawak tue. menyakitkan hati jer....

walaupun suka gaduh..aku suka kawan ngan shrek nie. Dia seorg yg caring...tapi wat2 cover plak. betui2 cam jebon!huh..amik ko.Dan di sekeliling dia..ada ramai yg sayangkan dia..aku?entahlah...syg lah kot! 2 be honest dia nie agak cool and cute...tapi tak bleh blah kalu dia buat2 bajet hensem.Nyampah.. sbb tue aku selalu kata kat dia..muka dia cam penganas antarabangsa..osama bin laden.ahahahhah...Dia tue perangai cam bebudak tapi tak sedar...belagak cam matured abis la...pastu cakap aku nie emotional gurl yg pernah dia jumpa. Padahal dia tue yg pelik tak sedar..dah tue tak pernah nk amik tau perasaan org atau apa org kata kat dia...bingai tul...!

minggu depan..si shrek nie akan balik ke malaysia. adoi..sebenarnya aku tak sabar..seronok..galak..gedik sume ade...tapi ntahlah..arinie..merupakan hari ke-9 aku tak cakap ngan dia kat YM. saje aku malas nk tegur dia..biar padan muka dia....mungkin gak sbb aku takut dia tak call aku bila dia sampai malaysia nnt kot. entah arr..malas nk semakkan pikiran.Aku pun dah mula nk jd pelik cam mamat senget tue..

Banyak plak aku citer pasal Shrek nie..back pasal mimpi aku. Ini kali ke-3 si shrek muncul dalam mimpi aku.menyemak jer! ganggu aku nak berasmaradana jer dalam mimpi aku..hu! Pertama kali mimpi dia..sampai aku ternangis-nangis sedar...adoi..apa nie..tak suka la mimpi shrek nie. Oklah..takmo citer byk2 pasal shrek..takut malam karang aku mimpi dia plak...si shrek tue..kalu ko terbaca blog aku nie...ampun bah...!eekekek...abih tue...tak reti2 nak beli hadiah kat aku dari sana..dah kasi promote awk..dah kasi up saham tue...jgn lupa erk..ahahha..takder la. yg penting mr shrek..ko sampai malaysia dengan selamat.Aku tunggu ko balik! untuk shrek..nie aku kasi kat ko satu clip bersesuaian lah ngan ko....
"THE WEIRD IS THE MERRIER"--(falsafah si Shrek)

video

Thursday, June 19, 2008

Fatah

Dalam entry kali ini aku..sengaja,aku nak kongsikan tentang sahabat-sahabat baik aku. Aku mulakan dengan seorang sahabat yang paling sangat rapat. So,bila kata paling sangat rapat,paham-paham la betapa baik nya aku dengan dia. Antara kawan-kawan dan junior2 aku di kampus pun selalu kata kitaorg nie the best couple la..perfect match la...hakikitnya,dia adalah kawan baik aku..teman terulung aku..orang yang sangat penting dalam hidup aku. Ops..buakan pak we aku yer. Dia dah macam family aku..aku lebih suka panggil dia kembar aku..lagipun birthday kitaorg pun dekat-dekat jer..walaupun tahun yg berbeza.ekekekkkeke....

Nama manusia yang aku maksudan ini ialah Abdul Fatah B Hambali. Panggilan nya Fatah..tapi ada gak yg panggil
dia fatah kuma-kuma la...fatah hungybear la...whatever it is la..aku selalu panggil dia Tah jer..singkatan dari fatah. Dilahirkan di Kuala Lumpur pada 22 December 1986. Fatah masih blaja sama cam aku tapi dia di main campus dalam bidang farmasi...InsyaAllah akan sama-sam agrad dan konvo pada tahun depan. Dia juga sama dengan aku..sebaris dengan aku dalam kerusi Majlis Perwakilan Pelajar 2006/2007 dan dia memegang portfolio timbalan pengerusi biro untuk sekretariat perundangan. tah mix parantage malay chinese. Muka dia mmg cam chinese specially kalu dia take off cermin mata dia.ekekek.... fatah skrang ada hobi baru iaitu mengumpul Gundam.Bahkan dia gak suka anime...suka ayumi hamasaki. erm satu ttg fatah yg bebudak mpp sume tau...tah pandai masak. wantan goreng dia mmg superb la! Aku yg perempuan nie pun segan dow tak pandai masak..ahahhah...

Tah pada aku seorang yg banyak cakap dan sangat kelakar.banyak jer idea dia bab nak kenakan org ngata org.. tapi kalu dia marah...dia boleh jd seorng yg menakutkan. Namun,dia bukan lah manusia yg jenis cepat marah. Pendek kata dia memang penyabar habis la..Setiap kali ke program MPP,aku sure akan duduk sebelah dia dalam bus. erm...sekali jer aku duduk ngan orang lain..sebab nya fatah tak ikut sama program tue sebab dia kemalangan. memang aku nangis time dapat tau dia accident (dia tak tahu...malu lah kalu dia tahu.ahahha).aku pun..nak pergi apa-apa program,kalu ada fatah baru semangat sikit. sbb ada geng kamceng! hahha

ketika kursus pemantapan organisasi MPP di Genting
fatah bukan sahaja sahabat aku...bak aku kata awal tadi..dia dah cam kembar aku. mak bapak aku pun dah baik ngan dia bahkan family aku dah anggap dia sebahagian dari family aku. Tah juga bertindak sebagai penasihat aku,pengawal aku..tempat aku bercerita...(entah2 bosan dia asyik dengar aku citer..), orang yg memujuk aku ketika aku sedih..teman aku makan...partner tgk wayang....menteri kewangan aku bila aku tgh sengkek menantikan elaun aku masuk..Pendek kata...fatah jer lah yg mampu jaga aku yg degil,keras kepala and manja nie.tah ialah orang yang paling aku percaya dan sayang sama cam family aku.


aku,yumie and fatah time kat TUFS ,Tokyo

bersukaria di Disneyland Tokyo
menyambut tahun baru di Tokyo Tower,Japan pada 1 jan 2008
Setiap kali aku sakit,fatah mesti di sisi aku. Ingat lagi time g BTN kat Terengganu...sepanjang perjalanan dia jaga aku.Semuanya gara-gara aku salah makan daging kambing.Aku mmg fobia ngan kambing...ekkeke..Satu lagi, time aku masuk wad untuk operation..mak ayah aku tak ada di sisi aku...hanya fatah yg temankan aku. selama beberapa hari aku di wad,setiap hari dia datang. walaupun tak pernah dia merempit sampai PPUM,dia sanggup merempit sebab aku.Memang aku terharu la. Yang paling aku sedih sangat...dia lah yg pegang tangan aku..pujuk aku..bg aku semangat sewaktu aku meraung kesakitan lepas kena inject ubat sblom masuk dewan bedah. Dia gak lah yg temankan aku sampai pintu masuk dewan bedah...dan bila buka mata selepas hampir beberapa jam di bedah,dia lah org pertama yg aku nampak.saat tue rasa nak menangis jer..tapi aku hanya senyum then tertido semula sbb kesan ubat bius.

cik Saloma yg meng'candid' gambar kitaorg
sewaktu berkelah tepi tasik

Selama kitaorg berkawan,hanya sekali jer kitaorg bergaduh. Erk..aku dah lupa sebab apa. tapi aku ingat lah...3 hari tak cakap .Pastu..sama-sama minta maaf and baik balik sampai sekarang. Kawan-kawan pun pelik time tue...tapi pada aku,tue lah waktu paling sengsara tak bercakap ngan dia. Aku janji pada diri aku..takmo dah gaduh ngan dia dan kitaorg akan terus kamceng walaupun masing-masing dah berkahwin dan beranak cucu sebab dia akan selamanya jadi kembar aku.


entry off!



Tuesday, June 17, 2008

Bicara hati..

Sleep for the whole day. this situation always happen once a time. (biasalah kalu dh insomnia..satu masa mmg belasah tido puas2 la). the whole day gak..aku tak makan nasi...just bangun kejap makan roti telur then sambung tdo balik. and now dah terjaga with energetic mood.
what happen yesterday when i woke up...i got message from bestfrenz my ex-bf. last 2 days...once again i heard bout him after along time haven't heard anything. How was him?are he ok? those silly question appear in my mind. aku doakan dia ok. i dun wan any relation or being related with him anymore.besides,kalu boleh aku tak nak dengar nama dia lgi. kejam ker aku? i've alread had my life. and its enuf to hurt me. dun wan to be hurt nymore. tapi..selagi aku masih tak mampu lupakan dia..aku tetap akan sakit hati. Dengr dia sedang bersedih sekarang..hati aku yg sedih. plzz la..hate this feeling...
others than dat...me also feel frustrated with sumone yg aku syg sekarang. entahlah..membaca comment2 kat friendster and myspace dia..mmg melukakan hati aku. tanpa aku sedar...airmata aku meleleh..utk satu malam aku dibebani dengan perasaan sedih terhadap 2 benda. such heavy things to caryy....mujur ade farah yg nasihatkan aku..siap buat lawak lagi..thanks farah!luv u...
untuk mengubat hati yg lara...i came across with article wanita dan tulang rusuk lelaki.such a nice article..well...when the rite time me going to meet my mr rite? dimana tulang rusuk nya dipinjamkan buat aku...
oklah...sumone pernah tanya aku..apa kah ciri2 lelaki idaman aku..so...kat sini aku saja gedik2 letak ciri2 lelai idaman yg aku suka.ekekke...

1)beragama dan berpendidikan
2)boleh menjadi kawan rapat/bestfriend/suami/soulmate smpai bila2
3)pandai menjaga aku dan hati aku
4)sentiasa berada di sisi aku specially bila aku susah..bosan..sedih ..takut..bukan time senang and hepi jer
5)tidak segan dan kekok ngan family aku dan rakan-rakan aku and bleh tima kawan2 aku yg mostly lebih ramai lelaki dr perempuan
6)berfikiran matang,tenang,penyabar untuk layan karenah aku yg byk nie
7)menghargai apa saja yg aku buat utk dia...tak byk complaint
8)tak panas baran dan ada tindakan suka memukul atau menggunakan keganasan..
9)rasional menangani masalah
10)menghormati minat aku..kalu boleh ada minat yg sama la..cam muzik,movie atau program2 yg aku suka
11)sentiasa menyokong apa aku buat dan berada di barisan hadapan menyokong aku..tapi mampu menegur aku dengan berhemah sekiranya aku buat kesalahan
12)tegas dalam hal-hal berkaitan agaama nie...
13)menjaga ketrampilan diri..sentiasa kemas dan up to date la..
14)penting gak nie..mempunyai kerjaya tetap...mampu utk menangung aku..manjaga sakit pening aku..
15)menjadi org yg 'memegang' tangan aku dan memujuk aku ketika aku sakit..menemani aku ke klinik..
16)tak mudah merajuk dan terasa hati..sbb aku nie kasar gak org nya..
17) aku suka lelaki yg banyak spend masa kat umah dari byk masa ddi luar sbb lelaki camnie lebih menghargai keluarga nya dan bersifat pelindung
18)tak mudah dipengaruhi ngan kata2 org (fitnah) atau khabar angin..dan sentiasa merujuk kpd aku sekiranya ada rasa syak wasangka
19) tidak memendam..kalu ade tak puas hati terus terang jer.
20)berbudi bahasa..aku tak suka lelaki yg guna bhs kasar and maki hamun..
21)menerima baik buruk aku..kelebihan dan kekurangan aku seadanya..
22)boleh bergurau and tak sensitif la..pastu tak suka gurau yg lucah2..mmg blacklisted la lelaki yg suka ckp double meaning and lucah2 nie..
23)bukan anak mak yg keterlaluan..sikit2 kena tanya mak..apa jer mak dia..mak tak kasi tak bleh buat...sentiasa di control mak...tak suka lelaki camnie..latarbelakang keluarga agak penting gak la...
24)tak keterlaluan cemburu dan
25)pandai bahagikan masa antara kerjaya,aku dan family dia..
26) bukan smoker
27)takder connection atau tidak berhubungan tak kire lah kawan ke apa ker ngan ex-gf dia..bahkan bukan player la! aku tgk ade jer perempuan lain selain aku..mmg aku angkat kaki la..not even a gossip ngan perempuan lain pun. mesti clean n clear..

ekekke..so...kalu sapa2 rasa mencukupi kriteria diatas..maka boleh la memohon..ekekek..


Wanita dan Tulang Rusuk Lelaki..

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!


Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukanmasing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dancinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!" Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yangtelah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang airmata, WANITA kembali ke rumah dan
mengambil barang-barangnya, bertekaduntuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi.Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit dihatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di manabanyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnyadia patahkan.

_______________________________________________________________________________

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??

Sunday, June 15, 2008

Past,present...future

Semalam aku keluar...g beli kain utk buat baju kurung baru. selepas membelek hampir 2 jam lebih kat situ..akhirnya aku telah memilih sepasang kain bercorak floral kaler purple + putih. xtually nak amik hijau..tapi memikirkan terlalu banyak sgt baju aku berwarna hijau maka,dengan nekad aku pilih kaler purple. cantik corak dia..and mama pun kata cantik.er..excited nyer nk tunggu baju tue siap.hehehhe...

Balik dari shopping,terus layan friendster...apa lagi.thru fs kwn2 aku, aku meneruskan usaha mencari semula rakan-rakan sekolah aku yg dah lama lost contact. sedih,bangga..terharu semua ada. erm..ada diantara kami dah jd pelakon drama dan model..ada yang dah jd doktor,engineer dan sebagainya. But mostly masih belajar lagi macam aku gak.

kalu semalam,berada dikalangan rakan-rakan seuniversiti..ku rasakan aku nie macam kecik lagi. Aku rasa tak matang sangat..but bila berada kembali dlm kelompok aku semula... baru aku sedar aku nie dah berusia dah. dah coming to 24 years old and setahun lagi..akan mencecah suku abad. ehheheh..tue stil perasan muda lagi.

hari ini akan berlalu...dan sok akan menjelma sedangkan semalam dah jadi sejarah. walaupun tak pasti apa akan terjadi pada esok hari,namun aku harap persahabatan yg tercetus ini akan terus berkekalan sampai bila-bila. Aku juga berharap...mana rakan-rakan aku yg dh lost contact tue...dpt bertemu kembali. kepada Allah aku panjatkan segalanya. Semoga semuanya berjalan dengan lancar.Amin!

Aku dah ngantuk.rasa nak tdo jer malam nie.....

wanita itu lemah...

Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut.....besar perbezaannya
Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan ...kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan.. Kecuali jika terpaksa
Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani...di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari
Lelaki yang mengaku kuat .celik Mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat...di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah...bergelut di dapur memasak
Suami yang mengaku gagah...bersantai di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah,mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak
Berehat,menonton TV sambil tergelak
Dalam diam wanita dianggap lemah...terus berlumba dengan masa
Memandikan anak, melipat pakaian Dan membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu
Sebelum solat Magrib untuk sujud... Menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat
Selesai kerja rumah,anak-anak diajar mengaji
Sedang suami tersadar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji
Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati... Ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita....
Memberi kesedaran supaya segera bangkit
Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adap tradisi
Hukum agama telah terpapar
Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan
Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua
Asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati
Dalam diam
Wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan
'KeKaYaaN YaNg PaLiNg KaYa iaLaH AKAL,
KeMiSkiNaN YaNg PaLiNg BeSaR iaLaH JAHIL,
KeBuRuKaN YaNg PaLiNg HoDoH iaLaH SESAT'
Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W,
Tak guna Ada MATA kalau tak dapt MELIHAT,
Tak guna Ada HATI kalau tak tau MENILAI..... .



Tahap-tahap Keimanan

TAHAP IMAN MANUSIA

" Sesungguhnya orang-orang yang menukar iman dengan kekafiran,sekali-kali mereka tidak akan dapat memberi mudharat kepada Allah sedikitpun; dan bagi mereka azab yang pedih" (Ali Imran : 177)
Dalam ayat di atas,Allah s.w.t. telah memberikan amaran yang keras agar kita sentiasa berpegang kepada 'tali' Allah s.w.t. Lantaran itu kita harus memerhatikan tahap iman yang kita miliki ini adakah sejajar apa yang dikehendaki oleh-Nya.

IMAN TAQLID

Iman ikut-ikut atau iman 'pak turut'.Orang yang beriman Taqlid,pegangan islamnya tidak kuat dan prinsip islamnya tidak kukuh.Dia tidak ada alasan yang kuat mengapa dia beriman.Dia tidak ada dalil-dalil akal dan AL-Quran/As Sunnah untuk membuktikan keyakinannya.

Mengikut qaul yg lebih jelas,iman Taqlid ini tidak sah.Segala amal ibadat orang yg beriman Taqlid adalah tertolak dan tidak mendapat pahala di sisi Allah s.w.t.

IMAN ILMU

Iman berdasarkan Ilmu.Iaitu seseorang yg telah mempelajari tentang Allah,para malaikat,para rasul dan nabi,kitab-kitab,hari Qiamat dan lain-lain yang diwajibkan mengimaninya.

Iman dan keyakinannya berasa dan kuat bertunjang pada akal.Iqtikadnya disertai dgn dalil dalil yg kuat serta pegangan yg kukuh.Dia tidah mudah goyang atau terpengaruh dgn ideologi lain.Tetapi orang yang beriman Ilmu,tidak takut akan Allah s.w.t. dan mudah berbuat derhaka kepada-Nya.Mereka juga hanya mampu memperkatakan islam,tetapi tidak mampu berbuat atau mengamalkannya.

Jadi iman Ilmu belum lagi dapat menyelamatkan seseorang itu dari neraka Allah s.w.t.

IMAN AYYAN

Hasil daripada tarbiyah dan mujahadah yg bersungguh-sungguh. Orang yg beriman Ilmu akan meningkat kepada Iman Ayyan. Imannya bertempat dihati,bukan lagi di fikiran.

Hati orang-orang yg beriman Ayyan sentiasa mengingati Allah,ibadahnya khusyu' dan ia sentiasa merasa kebesaran Allah s.w.t.Apabila disebut nama Allah s.w.t., gementar hatinya.

Semua perintah Allah s.w.t. dipatuhi dengan penuh rela dan kesungguhan.

Ia terlalu sensitif dgn dosa serta sgt berakhlak dgn Allah dan manusia.Setiap ujian dihadapi dgn penuh sabar.Ia juga sentiasa mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah s.w.t.

Orang yang berada di peringkat Iman Ayyan tidak lama dihisab di Akhirat dan ia mudah masuk Syurga.

IMAN HAQ

Seseorang yg mencapai Iman Haq,mata hatinya 'melihat' Allah s.w.t. Ertinya setiap melihat kejadian dan kebesaran Allah s.w.t., hati dan fikirannya tertumpu kpd Allah s.w.t.Terasa takut dan hebatnya Allah s.w.t pada setiap masa.

Hatinya tidak lekang mengingati Allah s.w.t. dan sentiasa karam serta khusyu' dlm kesyahduan cinta pada Rabb Ilahi.

Hatinya tidak terpaut dengan dunia dan ia tidak dapat dilalaikan oleh nafsu mahupun iblis laknatullah.

Mereka yg beriman Haq digelar Muqarrobin oleh Allah s.w.t., yakni orang yg hampir dgnnya.

IMAN HAKIKAT

Inilah peringkat iman yg paling sempurna dan tertinggi yg dimiliki oleh Rasul-rasul,Nabi-nabi,khulafa'ar Rasyidin serta wali-wali Allah s.w.t.

Mereka akan ditempatkan oleh Allah s.w.t di dlm Syurga yg paling tinggi martabatnya.

Hidup mereka setiap masa asyik dgn ibadah.Ibadah mereka cukup hebat,solat sunat paling kurang 300 rakaat sehari semalam.Budi serta akhlak adalah yg terbaik dan paling terpuji.Allah s.w.t akan menurunkan barakah dimana shj mereka berada.

Mereka digelar golongan 'superscale' Akhirat.Hidup dlm syurga yg maha Indah lagi maha lazat.Allah s.w.t. mengurniakan yg sedemikian itu sebagai membalas cinta dan pengorbanan hakiki yg cukup besar semata-mata kerana Allah s.w.t.

Hari ini kita juga dihadapi dgn pelbagai peristiwa.Terutamanya peristiwa yg meruntuh keimanan apabila menyaksikan pencerobohan tentera kafir ke atas negara islam.Demikian juga hari ini kita sering melihat tragedi yg dulunya tidak pernah kita dengari.Tragedi pembunuhan yg mengerikan,kezaliman yg berlaku,kemaksiatan yg bermaharajalela,kemurkaan tuhan dgn bencana alam,fenomena aneh dan sebagainya.

Oleh itu kita harus memeriksa,dimanakah tahap keimanan kita.Tidakkah kita berasa takut dgn tahap keimanan kita skrg?

Sama-samalah kita bermuhasabah diri serta mempertingkatkan keimanan dgn mengerjakan amalan kebaikan dgn bersungguh sungguh,iltizam dan istiqomah.Berbahagialah dgn berita gembira dari Allah s.w.t dalam surah Ali Imran, ayat 139,

"Janganlah kamu bersikap lemah,dan jgnlah (pula) kamu bersedih hati,padahal kamulah org org yg paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yg beriman."

**this article so attractive so...i took from kak sue and wanna share with my friends. thanks kak sue for thiss nice article. luv it...

Did I marry a right person??


During one seminar, a woman asked a common question.
She said, "How do I know if I married the right person?"
I noticed that there was a large man sitting next to her so I said,
"It depends. Is that your husband?" In all seriousness, she answered
"How do you know?"

Let me answer this question because the chances are good that it's weighing on your mind.

Here's the answer.
EVERY relationship has a cycle. In the beginning, you fell in love with your spouse. You anticipated their call, wanted their touch, and liked their idiosyncrasies.

Falling in love with your spouse wasn't hard. In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn't have to DO anything. That's why it's called "falling" in love...
Because it's happening TO YOU.

People in love sometimes say, "I was swept of my feet." Think about the imagery of that __expression. It implies that you were just standing there; doing nothing, and then something came along and happened TO YOU.


Falling is love is easy. It's a passive and spontaneous experience.
But after a few years of marriage, the euphoria of love fades.

It's the natural cycle of EVERY relationship.

Slowly but surely, phone calls become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse's idiosyncrasies, instead of being cute, drive
you nuts.

The symptoms of this stage vary with every relationship, but if you think about your marriage, you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.

At this point, you and/or your spouse might start asking, "Did I marry the right person?" And as you and your spouse reflect on the euphoria of the love you once had, you may begin to desire that experience with someone else. This is when marriages breakdown. People blame their spouse for their unhappiness and look outside their marriage for
fulfillment.

Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes. Infidelity is the most obvious. But sometimes people turn to work, a hobby, a friendship, excessive TV, or abusive substances.

But the answer to this dilemma does NOT lie outside your marriage.
It lies within it. I'm not saying that you couldn't fall in love with someone else. You could.
And TEMPORARILY you'd feel better. But you'd be in the same situation a few years later. Because (listen carefully to this):


THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND.

SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. It'll NEVER just happen to you. You can't "find" LASTING love. You have to "make" it day in and day out. That's why we have the __expression "the labor of love."
Because it takes time, effort, and energy . And most importantly, it takes WISDOM . You have to know WHAT TO DO to make your marriage work.

Make no mistake about it. Love is NOT a mystery. There are specific things you can do (with or without your spouse) to succeed with your marriage.

Just as there are physical laws of the universe (such as gravity), there are also laws for relationships. Just as the right diet and exercise program makes you physically stronger, certain habits in your relationship WILL make your marriage stronger. It's a direct cause and effect. If you know and apply the laws, the results are predictable...you can "make" love.

Love in marriage is indeed a "decision"... Not just a feeling.

**This article was taken from kak sue. thanks to kak sue..

Saturday, June 14, 2008

harga sebuah persahabatan..

This few days...internet connection was a bit problem til i called the customer service.within these past day...many thing come across. Last 2 days,abah said that he will send me off balik kampus nnt. so it mean dat i dun have to take bus and carry those heavy things together. bagus juga kenaikan harga minyak..kalu tak surely aku kena balik naik bus express yg membosankan tue.hahahahha..insyaAllah..will be back to shah Alam on 4 july coz class will be start on 7 july. Last few days, me surfing net..and suddenly, i viewing a friend of mine punya friendster..through him finally i found back my friends time kat seri nibong dulu.damn..seriously i miss them so much. chze,guat im,gaik hi,darren kee wei shuin,winnie,celibe,chin syong,jason and my beloved best friend which long time lost..victor. urm...chze transformed a lot.she so sexy and pretty nowdays. we been friend since in standard 6. victor,darren and jason was my classmate since standard 1 till form 6. only vic..he moved away to KL staying with his parents after his datuk passed away. it was standard 6 dat time. after that..we juz contact through letter(time tue takder hp lagik..miskin lagi nk pakai hp bukan cam skrang nie..)then ntah camana lost contact. such a long time we havent see but he still remember me.

I still remember time sekolah darjah 6...we used to be in class Aman (class terbaik la konon).dat time our grups beside wong,darren,jason...we also have alif(katanya skrang dh jd pilot)..ehsan nazmi,nurul ikhsan,siti khairunnisa,azura..ainis..nur syahida(sekarang dh jd tester officer kat SIRIM Shah Alam),adelin(nurse),rozida(cikgu tadika n dah kawin pun skrang),Alia farhana(now kat MSU). by the time...bila time PJ jer surely main power rangers.ekeke...dah la koperasi nearby class kitaorg n our class teacher (Pn Ooi) was the koperasi teacher. kitaorg pun jd lah pelanggan tetap beli eraser,ruler sume. pemadam tue jadi peluru la main tembak2...ruler plak kitaorg ikat2 jd boomerang la...jd pistol la..jd pedang la...team power ranger dat time..aku,aliff,jason,darren,wong and sorang lg perempuan aku tak ingat la.mmg best la time tue...ekekekke...

pastu time puasa...it was standard 6..farhana datang umah aku. dengan selambanye kitaorg makan jemput pisang a.k.a cekodok..sampai habis satu mangkuk.hahha..pastu buat2 muka letih cam puasa..hahhah wat a life...bila masuk bulan puasa..aku sure ingatkan kenangan dengan farhana.tue time puasa..raya plak......2nd raya tue...sure bebudak nie kumpul umah aku beraya. then apa lagi...cycle the whole taman sampai bkt panchor berjalan g raya.bukan niat nk kutip duit raya pun...g setakat member sekolah nyer umah jer tapi best la. team aku time tue..aku,darren,jason..(siap bawa adik2 dia si adam and alex!)

walau senakal mana..serapat mana kami...we never forget study. struggle all the time..time tue masa mmg byk di habiskan di sekolah berbanding rumah. tuition..class tambahan sampai petang. mlm lg extra tuition.study come first and yg lebih penting persahabatan kami semua bersih..tanpa perasaan lain di hati. sayang kitaorg sayang sebagai sahabat....

after form 5, aku masuk STAR with darren and jason. tapi berlainan class. but i lost contact with chze,guat im,celine and others. bila dh separate class...get into new enviroment..aku mula jd pendiam.and tak nakal sgt cam time kat seri nibong. penglibatan aku dlm ko-k jugak berkurangan. the most important things for me dat time is study...study and study to get into universiti. alhamdullilah..finnaly get in to UITM and mix with new friends gak kat sini. kat UITM nie...aku berkenalan dengan ramai kwn bru and mostly rakan-rakan mpp (my batch).alhamdulilah..aku jumpa pengganti rakan-rakan lama aku. back to normal live..jd talkative...nakal semula. a lot hve been through together in past few years..dh macam family. but i'll never forget my schoolmate..my classmate sejak sekolah tadika lg.

then now...with all my frenz..it's already cheer me up.nothing more important and precious dari harga sebuah persahabatan.

Thursday, June 12, 2008

Akhiran zaman....

Sejak kebelakangan ini, kes membuang bayi makin berleluasa di mana-mana saja dan ia amat menggemparkan kerana sikap mereka terbabit yang tidak mempunyai belas ihsan dan tanggungjawab.Bayi yang tidak berdosa ini kebanyakannya adalah hasil daripada perhubungan luar nikah dilakukan pasangan muda.

Tanpa rasa belas kasihan, ibu atau pasangan yang terbabit sanggup membuang bayi ke dalam tong sampah, semak, dan di tepi sungai untuk mengelakkan diri mereka dikesan.Manusia kini semakin hilang pertimbangan dan tidak lagi menggunakan kewarasan dalam tindakan.Mereka sanggup berbuat apa saja asalkan kenikmatan daripada perhubungan haram dapat dirasai secara berulang kali tanpa ikatan sah.

Allah Taala berfirman dalam surah as-Syura ayat 49-50 yang bermaksud:

‘Dia memberikan anak perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua-dua jenis lelaki dan perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dia juga menjadikan mandul kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah yang maha mengetahui lagi maha Berkuasa.”

Anak adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai kepada pasangan manusia yang seharusnya lahir daripada ikatan perkahwinan yang suci kerana secara fitrahnya berhajat dan mengharapkan kurniaan itu.Justeru, mereka mempunyai tanggungjawab besar untuk menjaga amanah Allah ini mencakupi segala keperluan fizikal, mental dan material.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik, mengajarnya menulis, mengahwinkannya apabila cukup umur dan mengajarnya Al-Quran” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailamy).

Banyak isu pembuangan dan pembunuhan bayi mengingatkan kita pada zaman sebelum kedatangan Islam iaitu zaman jahiliah. Pada masa itu, mereka membuang bayi perempuan yang dianggap memalukan keluarga.Di manakah perikemanusiaan dan harga diri atau maruah masyarakat sekarang, jika bayi tidak berdosa yang sepatutnya dibelai dengan kasih sayang dibuang begitu saja. Sedangkan haiwan sayangkan anaknya, inikan pula manusia yang perlu bertanggungjawab untuk memelihara zuriatnya.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Setiap suami adalah pemimpin keluarganya. Ia akan diminta bertanggungjawab dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah bagi anak dan suaminya, dia juga akan diminta untuk bertanggungjawab.” (Riwayat Bukhari).

Baru-baru ini Ibu Pejabat Polis Bukit Aman menyatakan bahawa kes buang bayi adalah sebanyak 83 tahun lalu, meningkat berbanding 65 kes pada 2000. Selangor mencatat angka tertinggi iaitu 22 kes pada 2000 dan 24 kes pada 2006. Daripada jumlah 83 kes dalam tahun 2006 di seluruh negara, 79 membabitkan kes pembuangan bayi yang baru dilahirkan dan empat kes pembuangan janin.Hakikatnya pembuangan dan pembunuhan anak pada zaman jahiliah moden ini bukan kerana takut miskin, tetapi perbuatan keji yang mereka lakukan itu kerana untuk menutup malu menimpa selepas berlaku perzinaan.

Pasangan lelaki dan wanita yang selalu dikaitkan dengan isu pembuangan bayi ini ialah mereka yang tertekan dengan keterlanjuran yang dilakukan terutama melahirkan bayi di luar nikah.Jika pada zaman jahiliah, mereka membunuh antara lain kerana khuatir anak diperkosa atau berzina, maka pada masa jahiliah moden ini, anak dibunuh kerana ibunya sendiri diperkosa atau berzina.Banyak kajian menunjukkan kehamilan di luar nikah berpunca daripada keseronokan hidup yang berpaksikan kepada kepuasan nafsu seks semata-mata.Lebih malang lagi, kebanyakan bayi yang dibuang rata-ratanya bangsa Melayu, yang tentunya beragama Islam.Kita rasa sedih kerana perbuatan jahiliah ini dilakukan oleh umat Islam sendiri yang sepatutnya membangunkan tradisi modal insan dalam usaha negara mencapai Wawasan 2020.

Perbuatan terlarang dan terkutuk ini seolah-olah memberi label buruk kepada umat Islam, walaupun dilakukan oleh segelintir manusia.Kepada dua golongan wanita ini, kembalilah kepada fitrah hidup manusia yang sebenar. Sudahlah terlanjur membuat dosa sehingga hamil tanpa ikatan perkahwinan menambahkan bilangan dosa dengan menyeksa mental dan fizikal kepada bayi yang dilahirkan dengan membuangnya bagaikan sampah sarap.

Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 36 bermaksud: “Tidakkah patut bagi setiap mukmin dan mukminat apabila Allah dan Rasul-Nya memutuskan sesuatu, ada bagi mereka pilihan lain mengenai urusan mereka.

Sepatutnya sebagai warga yang hidup di negara berdaulat, amat tidak wajar sama sekali ada yang terbabit dalam kes seperti ini kerana kita tidak lagi hidup pada zaman penjajah yang tertutup daripada ilmu kemanusiaan hingga menagih kefahaman tinggi dalam menginsafi diri sebagai insan dan hamba-Nya. Bahkan peluang terbuka luas kepada mereka memulakan penghidupan baru yang diredhai Allah dengan menghargai anak sebagai kurniaan Allah seterusnya menikmati kebahagiaan hidup di muka bumi Allah ini.Peranan membendung gejala buang bayi bukan terletak di tangan pihak berkuasa dan jabatan agama saja. Ibu bapa perlu mempastikan pembentukan sahsiah anak menepati ciri-ciri Islam sejati. Budaya hidup bebas dan sekular bukan jawapan untuk melahirkan modal insan terbaik di negara ini.


Tuesday, June 10, 2008

Miss You so Much....

MI2 in KIWA..and the memories will remain..

at Jabatan Perdana Menteri,Putrajaya

Kursus Jatidiri at Kolej Matrikulasi Perlis


Officially...here we are..hensem2 and cantik2 sume!

precious moment at Tokyo University of Foreign Study in South Tokyo.

KLIA in memory.....while waiting to departure at Gate 95

42 of us with Malaysia Embassy of Japan

During hi-tea after Majlis Watikah dan Penghargaan MPP 2007/2008


After almost 2 years being together will all sweetest and bitter memories....i miss you all so much....i luv u all...all of us ..46 of us!!!

Insomnia-the silent killer

Usually..insomnia tend to happen to student who mostly stay up to complete their assignment and project; also to study.However, if this continuing..it will become habit and after all, it will cause insomnia happen. this article was post by me and dedicated to Mr Huzaifah.....(apa lg..baca lah!!! hahha..saja taruk dlm english..padan muka...hahha)


What is Insomnia?

Insomnia is a sleeping disorder characterized by persistent difficulty falling asleep or staying asleep despite the opportunity. It is typically followed by functional impairment while awake. Insomniacs have been known to complain about being unable to close their eyes or "rest their mind" for more than a few minutes at a time. Both organic and non-organic insomnia constitute a sleep disorder.

Type of Isomnia?

Although there are several different degrees of insomnia, about three types of insomnia have been clearly identified: transient, acute, and chronic.
  1. Transient insomnia lasts from days to weeks. It can be caused by another disorder, by changes in the sleep environment, by the timing of sleep, or by stress. Its consequences - sleepiness and impaired psychomotor performance - are similar to those of sleep deprivation.If this form of insomnia continues to occur from time to time, the insomnia is classified as intermittent.
  2. Acute insomnia is the inability to consistently sleep well for a period of between three weeks to six months.
  3. Chronic insomnia lasts from months to years. It can be caused by another disorder, or it can be a primary disorder. Its effects can vary according to its causes. They might include sleepiness, muscular fatigue, and/or mental fatigue; but people with chronic insomnia often show increased alertness.
Pattern of Insomnia?

The pattern of insomnia often is related to the etiology.

  1. Onset insomnia - difficulty falling asleep at the beginning of the night, often associated with anxiety disorders.
  2. Middle-of-the-Night Insomnia - Insomnia characterized by difficulty returning to sleep after awakening in the middle of the night or waking too early in the morning. Also referred to as nocturnal awakenings. Encompasses middle and terminal insomnia.
  3. Middle insomnia - waking during the middle of the night, difficulty maintaining sleep. Often associated with pain syndromes or medical illness.
  4. Terminal (or late) insomnia - early morning waking. Characteristic of clinical depression.
Causes of Insomnia?

Insomnia can be caused by:

A common misperception is that the amount of sleep a person requires decreases as he or she ages. The ability to sleep for long periods, rather than the need for sleep, appears to be lost as people get older. Some elderly insomniacs toss and turn in bed and occasionally fall off the bed at night, diminishing the amount of sleep they receive.

An overactive mind or physical pain may also be causes. Finding the underlying cause of insomnia is usually necessary to cure it. Insomnia can be common after the loss of a loved one, even years or decades after the death, if they have not gone through the grieving process. Overall, however, symptoms and the degree of severity affects different people differently, depending on their mental health, physical condition, and attitude or personality.