Sunday, February 1, 2009

bercerita tentang kesedihan.

Semalam aku pulang ke Cheras. setelah sekian lama....aku tidak pulang ke Cheras. Aku rindu kenagan di Cheras, terutama rumah di Jln Ikan Ayu. Bila malam menjelma...kami berjalan ke Jusco Maluri, membawa si kecik Firash Irfan melihat ikan di kolam bawah rumah, hujung minggu berjogging dan berlawan badminton kami adik beradik di Taman Tasik Permaisuri dan kalau malas-malasan memasak makan tengahari, singgah saja di Food Court Velderom,Cheras. Tapi semuanya telah berubah, sebagaimana berubahnya semalam menjadi hari ini, dan sebentar lagi malam mengambil tempat menggantikan siang untuk esok berlabuh.
kelmarin,satu lagi perubahan berlaku. sebentar sahaja..tapi sudah cukup melukakan hati aku. Sekejap sahaja pertemuan sudah terlalu banyak merubah sejarah kehidupan aku. Aku berdiri di pentas...sesaat aku rasakan. Di seblahku Syud...kami dendangan sebuah cerekarama bersama gentar dada yang tak surut di hadapan pentas. Akhirnya...aku simpulkan dengan cebisan yang keluar ikhlas dari hati. cerita tentang penantian.
Penantian...sakit rasanya akal mendefinisikan erti penantian. Sakitnya sebuah penantian. Akhirnya, aku tersadai di hadapan padang yang indah sambil duduk bersila di atas lantai rumput padang lalu menangisi tentang diri. Aku kesedihan. Air mata merembes lagi di saat aku cuba kuatkan diri untuk berhenti menangis.
Saat ini...aku sakit. Terlalu sakit. Hanya itu aku mampu singkapkan di sini. Rasa sakitnya...aku tak mampu gambarkan biarpun mengunakan metafora atau apa sahaja gaya atau laras jenis bahasa. Andai kata org..kecewa dan sedihnya aku ini seperti kaca terhempas ke bumi...sakit lagi perasaan aku dai pecahan-pecahan kaca yg berkecai kecil di lantai. Jika kata org sakitnya bagai luka yg di taburkan garam...aku tak mampu beritahu garam gred apakah yg terlalu pedih ini.
Sakit..terlalu sakit!
Aku keterlaluan penat, dan aku ingin berehat sekejap. Melelapkan mata dan melepaskan lelah yang terbeban di hati.

1 comment:

s.c.h.u.l.t said...

lerr..nape sedih ni lya?

sabar ek sabar~