Monday, August 25, 2008

Mencari C-I-N-T-A

Mencari cinta,
Haluan sempurna,
Mencari cinta,
Namun ku tak ketemunya,
Mencari cinta,
Devosi jiwa,
Mencari cinta,
Belum ku ketemunya.
Ku mencari bayangmu dalam kerinduan,
Amat payah ku harungi perjalanan,
Untuk ku melihat,wajahmu sebentar,
Bisa terlerai segala keresahan,
Aku kehilangan,
Aku kelemahan,
Jiwa yang layu ku kesilapan,
Dan akulah abdu'h yang merindu,
Sinarilah Harapan Baru.
Mencari-cari erti cinta,
Rahsia pada pengorbanannya,
Jiwa yang suci kau turuti,
Tenanglah dikau naluri murni,
Dan sabarlah kasih yang kurindu,
Kuncinya iman ada di kalbu,
Mencari rahmat kesempurnaan,
Buatmu mu teman jiwa beriman.
dan sabarlah kasih,
di dalam,
Mencari-cari erti cinta,
Rahsia pada pengorbanannya,
Jiwa yang suci kau turuti,
Tenanglah dikau naluri murni,
ku cari cahayamu,
dalam gelap dalam terang,
dalam suka dalam duka,
ku carimu pada tiap rasa.
Bimbingku dalam mencarimu,
bimbingku pasti ku temuimu,
kerna ku tahu,
itulah yang ku mahu.
rasa tinggi kita damba,
selama ini kita hina,
lemah serba-serbi mahu itu mhu ini,
lupa sintusi dunia dan realiti,
bimbingku dalam mencariMu,
bimbingku kasih pasti ku temuiMu,
Kasih...
Di mana Kau berada..


Mencari cinta...tajuk entry aku kali ini. cam nama rancangan mencari cinta plak..alah rancangan mencari jodoh tue. Actually, aku takder la nk cite bab cinta pun. Bila terdengar lagu bertajuk Mencari cinta nyanyian kumpulan D'Votees.. and terbaca entry cik syud kat kapasitor bertajuk acute love, i came across to rite about it. erm...
Quote to what shakespear said, love its not a new thing but it's always new in life. Cinta nie bisa membuatkan dua dunia jadi satu...bahkan bisa menjadi kan dua dunia yang aman damai berpecah belah. betapa hebat kuasa cinta...
Cinta yang hakiki..tentulah cinta pada PenciptaNya. Cinta yang abadi..cinta pada Rasullulah..cinta yg tiada ternilai..cinta pada kedua ayah dan ibu. Selepas cinta...hadir pulak perkataan atau istilah kasih. kasih sejati..pada saudara nya, kasih abadi pada sahabat dan kasih pinjaman pada sesama makhluk. Kenapa aku kata kasih pinjaman...sbb kasih sesama manusia tanpa ikatan nie..atau kasih kepada bukan mahramnya nie kasih bermusim. Ia datang tanpa di duga...ia pergi tanpa di pinta. Kadang2, sebaik mana kita menjaga dan menbaja kasih sayang itu..namun ia tetap berlalu meninggalkan kita. Akhirannya, kita sendiri ygtertonggeng-tonggeng sedih.Pepatah ada mengatakan...cinta itu buta..tapi betulkan cinta itu buta? Atau kita yg membutakan diri bila dihadiri cinta. hinggakan terlupa pada tanggungjawab dan amanah. Cinta yg sejati..mestilah cinta yg datang dari keikhlasan, berlandaskan tanggungjawab,amanah dan diberkati Yang Esa.
Aku dan cinta..entahlah...sukar nak katakan. Ahamdullilah...aku memiliki cinta sejati ayah dan ibu, kasih abadi saudara ku..serta kasih sejati sahabat-sahabat aku. Yang sentiasa bersama aku susah dan senang. Yang memegang tangan ku ketika aku kesakitan, yang memeluk aku ketika aku kesedihan, yang meminjamkan aku bahunya ketika aku berduka. ..yang memberikan aku kekuatan ketikan hilang semangat. Aku bersyukur sangat.
Suatu masa dahulu, aku pernah mencintai seorang insan. Tapi sayangnya...kasihnya pada ku hanyalah kasih pinjaman. Walaupun sementara dia hadir dalam kehidupan aku...walaupun banyak kedukaan dari kegembiraan..tapi sebenarnya jauh di sudut hati..aku amat bersyukur kerana mengenalinya. Kerana kehadiranna, byk membawa perubahan dalam kehidupan aku. sayang sekali, jodoh kami tak kesampaian. Atas banyak sebab, kami perlu berpisah. Amanah yg diberikan, tanggungjawab...dan lain-lain...akhirnya kami berpisah jugak. namun, aku masih mengenang nya hingga kini. hinggakan aku rasakan aku terlalu sukar menyerahkan hati dan cinta ku pada orang lain. At least..aku hanya melukai hati org atau berterusan memainkan hati org lain yang tak bersalah.
Sahabat-sahabat dan saudara ku selalu suruh aku terus berjalan ke hadapan tanpa menoleh ke belakang..tapi dugaan demi dugaan membuatkan aku masih lg menoleh ke belakang mengingati dia, Aku mendoakan kebahagian dia bersama wanita yang dipilihnya,
Itu kisah cinta aku yang lalu. yang masih aku kenang...namun tak lagi melukakan hati aku. Aku bahagia..namun mncari pengganti nya..mungkin belum masanya. banyak lagi tanggungjawab yang perlu aku laksanakan sebagai khalifah terpilih di muka bumi nie. kepada Allah ku panjatkan doa semoga diberikan kekuatan,kecekalan,ketabahan serta petunjuk menghadapi segala takdir, halangan ang mendatang, Semoga perjalanan aku mencari cinta ini dipermudahkan dan diberkatiNya.Amin!!



p/s:melankolic plak entry aku kali nie. jiwang tgh2 pagi nie..ekekkeke!!!




No comments: