Wednesday, November 25, 2009

cite suka hati...

Untuk selama 365 hari setahun, tak semestinya setiap minit dan setiap saat kita mencatat apa saja berlaku di blog. ada banyak perkara yang tak mungkin..dan tak semestinya kita akan ceritakan disini. aku menulis sekadar melepaskan apa aku rasa..aku nak tulis..yg aku rasa aku tak perlu nak bebankan kepala otak aku. Bak kata seseorang yang lebih senior dalam penulisan blog..yang amat aku kagumi penulisanya..."persetankan kata orang. blog kamu..kamu yang tentu kan.blog kamu..suka hati kamulah nak tulis apa."

selama aku menulis..ada beberapa kelompok manusia yang aku jumpa dan kenal...daripada tak kenal...boleh jd kenal..kemudian jd kawan. Pelik sungguh kan?

Aku tak menulis untuk orang lain baca..tapi pada yg membaca terima kasih. Dan pada yg meninggalkan komen..terima kasih banyak2. Yang mana baik..aku terima...aku pikir..aku kunyah dan kalau bersesuaian aku terima pakai dalam kehidupan. kebiasaannya,komen itu aku amik dari kawan-kawan yang aku kenal yakni..aku tahu namanya... sbb hanya yg kenal diri aku sebenar...yg tau pasal aku walaupun sedikit....tapi at least aku tahu manusia itu wujud dan aku tau nasihat dia bukan mempunyai maksud tersirat disebaliknya. Tapi..kalau yg memberi nasihat atau komen tu org yg tak mahu memperkenalkan dirinya..bagaimana kita boleh meletakkan kepercayaan?bagaimana nak dijadikan rujukan? Macam mana nak letakkan takat ukur tu??? Dan ia membuatkan aku teringat pada kata-kata seorg kakak senior aku, " those using anonymous is people who only brave to speak from back"

Keduanya, sepanjang menulis blog...ada ramai yg cepat terasa dan cepat stigma. Cthnya seorg kawan aku, fairuz...banyak kali dia terasa dgn penulisan blog aku. walaupun...aku menulis secara general. Tidak ditujukan kepada sesiapa. tapi..sikap perasa dia tu tinggi. kesian dia..sampai aku terpaksa buat kenyataan secara terbuka. Fairuz..kawan yg baik. Membetulkan kesalahan aku kalau aku salah..dia komen..aduh bisa tercedera hati kalau siapa yang tak paham dia. tapi pada aku..dah tak heran dah dia. Cuma satu selalu aku pesan pada Fairuz....jangan terlalu cepat buat konklusi. walaupun dia rapat dengan aku....boleh kata paling rapatlah juga....hampir setiap masalah aku dia tahu...jgn cepat buat hipotesis..kesimpulan dan pernyataan menyimpulkan keadaan diri aku. sebab...walaupun rapat tak semestinya dia tahu aku 100% bak kata fairuz sendiri..aku ni unpredictable. subject to change.

satu lagi...aku ni bukan dewa. dan aku mengaku aku ni pun bukannya baik sgt. kalau aku ni baik sangat....dah sure2 aku ni takyah di hisab..golek2 masuk dalam syurga. tapi sblom aku buat sesuatu..mmg aku pikir dulu. Jadi,apa pun risikonya...aku akan tanggung kemudian. Sendiri. Tak minta tolong org lain. Sama lah cam time aku sakit...time aku susah..takde duit nak makan..aku tak minta kat orang. Aku tak tulis kat blog kat sini..utk buat rayuan ke derma kilat suruh bantu aku sebab aku tak makan. aku makan ke tak...ada ke orang tahu. So, takyah la nak mengutuk mengata aku ego la..sombong bongkak sume..sbb untuk ego..sombong..bongkak dan seangkatan dgnnya, aku yg decide dan pilih. So, ikut suka aku la kan nak sombong,nak ego mahupun nak baik ngan sapa pun. kadang-kadang aku rasa kelakar sbb..org suka judge aku..suka cakap dia kenal aku. sama cam cinta pertama aku..dia kata dia paham sgt aku...tapi end up...dia cakap dia tak paham aku. Jadi bertambah lucu bila bila org yg mengaku paham apa aku rasa..sedangkan dia tak pernah kenal aku. well..some people said, he/she been in my shoes..tapi..masalahnya kasut kamu size berapa..kasut aku size bape.

Takde istilah menang atau kalah...sbb sememangnya aku ni tak pernah heran..tak pernah peduli. kalau aku rasa aku marah..sedih..aku akan cakap aku marah dan aku sedih. Kalau aku terluka..aku cakap aku terluka dan kalau aku rasa aku tak kesah..aku memang tak kesah. sikap ignorance ni mmg sesuatu yg aku pelajari dari abang amer. Kalau aku dah buat sikap ignorance ni..sumpah mmg ramai sakit hati ngan aku..tapi apa perlu aku peduli ,aku tak kacau org.

aku rasa..aku tak perlu nak perjelaskan apa-apa. bak kata Bot, yang tahu kisah sebenar ialah aku. Org lain yang tak tahu apa-apa cuma tahu cakap pastu paksa kita mengaku benda yg dia sendiri tak tahu tak pasti. selagi diorg nak bebel..nak melalak dan nak maki hamun..silakan. Sikit pun aku tak luak. lagipun, since aku ni bukan budak baik..bila lagi la nak dpt pahala free.
oklah.. dah malas nk menaip kat sini.aku nak habiskan tetamu senja.

1 comment:

Anonymous said...

Lawak la kau. kau igt dgn meletak gamba orang lain, boleh menipu? sorry la, org lain boleh, aku x...