Monday, June 22, 2009

Lagi-lagi pasal per"sahabat"an.

Dan jika berkata,
berkatalah kepada aku tentang kebenaran persahabatan?

Sahabat adalah kebutuhan jiwa, yang mesti terpenuhi.
Dialah ladang hati,
yang kau taburi dengan kasih
dan kau panen dengan penuh rasa terima kasih.

Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Karena kau menghampirinya
saat hati lapa dan
mencarinya saat jiwa butuh kedamaian.
Bila dia bicara, mengungkapkan pikirannya,
kau tiada takut membisikkan kata “tidak” di kalbumu sendiri,
paronomasia tiada kau menyembunyikan kata “ya”.

Dan bilamana ia diam,
hatimu tiada ‘kan henti mencoba
merangkum bahasa hatinya;
karena tanpa ungkapan kata, dalam rangkuman persahabatan,
segala pikiran, hasrat, dan keinginan terlahirkan
bersama dengan sukacita yang utuh, paronomasia tiada terkirakan.

Di kala berpisah dengan sahabat,
janganlah berduka cita;
Karena yang fencing kaukasihi dalam dirinya,
mungkin lebih cemerlang dalam ketiadaannya,
bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki,
nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.

Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali
saling memperkaya ruh kejiwaan.
Karena kasih yang masih menyisakan pamrih,
di luar jangkauan misterinya, bukanlah kasih,
tetapi sebuah jala yang ditebarkan:
hanya menangkap yang tiada diharapkan.

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.
Jika dia harus tahu musim surutmu,
biarlah dia mengenal pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu hingga kau senantiasa mencarinya,
untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Carilah ia untuk bersama menghidupkan herba waktu!
Karena dialah yang bisa mengisi
kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan,
biarkanlah ada tawa ria berbagi kebahagiaan.
Karena dalam titik-titik kecil embun pagi,
hati manusia menemukan fajar jati dan ghairah segar kehidupan.(-Khalil Gibran-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Produktiviti aku terjejas hari ini gara-gara demam selesema kembali melanda. Tetiba pulak, aku terasa ingin menulis tentang "persahabatan". baru-baru ini, aku menerima kiriman email dari seorang sahabat kawan . (setiap hari aku menerima puluhan email dari rakan-rakan dan juga pembaca blog aku.) Tapi kiriman ini menarik perhatian aku. Dia mengirimkan aku sesuatu..dan kiriman dia membuatkan aku berasa sangat sarcastic. Mahu sahaja aku ketawa..tapi, biarlah. aku anggap, ia sebagai suatu perkara yg baru menjelang perubahan usia. Sebelum aku terus menulis tentang pesahabatan, aku nak tanya pada dia...dan juga pada mereka-mereka yang merasakan aku sahabat mereka.

-apa makanan kegemaran aku?
-apa hobi aku?
-apa music kegemaran aku?

cukuplah 3 soalan ini...dan aku yakin belum tentu mereka pasti menjawab dengan tepat. kecuali 2 orang selain ibu dan abah aku. Orang yang aku maksudkan ialah angah dan fatah. jadi layakkan mereka menggelarkan diri mereka sahabat aku?
Aku mungkin tidak matang dari tingkah laku..suka ketawa..suka mengusik..kenak-anakkan adakalanya suka bersikap terburu-buru. Tapi, adakah itu sahaja sudah menunjukkan aku tidak matang? Kematangan bukan dikira dengan sikap dan tingkahlaku..tapi bagaimana seseorang itu mengatasi sesuatu pekara dengan baik. dikelilingi dengan ramai orang bukan menunjukkan orang tu akan suka kita, itu pelajaran pertama yg kamu kena belajar kawan!
untuk perhatian kamu yang masih tidak sedar-sedar, aku ini orang yang sukar digambar atau diramal. Mak bapa aku sendiri keluarkan statement! Tapi, aku masih pelik...macam mana kamu mengaku kamu tahu aku lebih dari aku sendiri. Lebih dari kedua ibubapa aku sendiri.
"kamu bisa bicara, tapi pokoknya omongan kamu bohong belaka sik!"
kamu tak pernah paham aku...tak pernah kenal aku, jadi tak payahlah mencanang pada dunia seolah-olah kamu itu kawan baik ku yang sangat memahami. Kawan baik je, aku tak bawa sampai mati,. Bila perlu aku letakkan nokhtah, maka aku letakkan noktah. Tapi jika atas nama sahabat...mungkin aku telan sampai mati...tapi setakat ini pon, maaf la...kamu masih belum LAYAK jadi sahabat aku.
oh ya..seperkara lagi...kamu mungkin ingat kamu adalah terbaik. Baru sahaja berkerja,sudah boleh pakai kereta besar...boleh sambung master..dan hebat itu ini. Tolonglah kawan (okeh..aku tulis kawan ye..bukan sahabat..) , kalau aku mahu, lebih dari itu aku boleh dapat. Tapi..kegembiraan yang aku ada,adakah kamu ada? pengalaman hidup yang aku ada, kamu ada ke? Dey tambi..kasi pikir guna otak la!!
Biar aku beritahu suatu fakta....kamu selalu suruh aku hidup dalam realiti. tapi kamu sendiri "hilang" atau bahasa inggerisnya "LOST" dalam kehidupan kamu. Sekali lagi ya..u're L-O-S-T (aku triple highlightkan perkataan ini). kamu cari aku...kamu cerita tentang kamu..dan aku mendengar. Aku minta tolong, ya kamu menolong dengan penuh bebelan..dengan penuh rungutan. Kalau tak ikhlas..tak payah tolonglah. Pastu nak bangga diri..kamu kawan yg baik. sorry lah kawan..aku ni manusia yg kolektif...aku mengumpul segala sifat baik buruk kamu utk aku buat penilaian. Tapi kata-kata lamu yg semakin riak..sombong membuatkan aku semakin meluat.
kawan berpijaklah di dunia yang nyata.
Kalau kamu tu baik sangat..sudah pastinya perempuan yang baik telah tersedia ada untuk kamu. tapi, hakikatnya kamu sebenarnya "sanga kelakar". sebab itulah semua wanita yang baik-baik tak payahlah hipokrit, jadi je diri sebenarnya. Tak perlu berbangga-bangga dengan apa kamu ada...sebab apa yg kamu ada tu sebenarnya tak seberapa sangat pon.

kalau aku tinggal kamu seorg tanpa kereta, tanpa duit dan tanpa telefon bimbit ditengah kotaraya KL ni..kamu rasa, kamu boleh hidup tak?

jawapannya TAK.

memanglah Allah sentiasa ada dan akan sentiasa membantu hambaNya, tapi dengan perangai kamu tu...kamu rasa kamu boleh ke "survive"? naik bus rapidKL tu je dah pening dan kecoh! tu blom disuruh berjalan berbatu-batu.

sebab itulah..aku katakan,kamu lebih "miskin" daripada aku dalam persahabatan dan pengalaman hidup.

aku mungkin bukan kawan yang baik...tapi aku cuba untuk menjadi kawan yang baik. tapi untuk aku..aku tak rasa aku mampu dan mahu menjadi kawan kamu lagi.

TAHNIAH..nampaknya kamu salah seorang yang bakal aku delete dari dalam kehidupan aku.


tapi seperti yang aku janjikan...aku ingin menjadi kawan yang baik maka aku berikan kamu tempoh untuk sedarkan diri yang tak bape nak sedar tu.

kalau aku diam tu..paham2 la..aku malas nak melayan. Menyampah aku!

kalau tak pandai nak jg hati org..tapi nak org jaga hati awak..gi duduk dalam hutanlah. beuk-beruk ngan gajah-gajah tu boleh jgkan hati awak dan awak tak payah nak susah jg hati org lain.

Oh ya..henti2lah berangan nak jadi SAHABAT aku!


ahahaha....

untuk kamu..tahniahlah dapat menjadi bahan "pujian" di blog aku. Bukan senang nak dpt peluang ni...pembaca aku seharian pon...dekat seribu org gak ( based onstatistik traffic report yang aku pasang kat sini.. ). kata keje company IT..takkanlah tatau kot..

hahaha...kasi aku gelak dulu. manalah tau demam aku bleh reda pasni!

2 comments:

xurs said...

sah kutuk aku ni..yelah aku bkn nye sahabat@kawan yang baik...aku pon pernah cakap pe???

Prinzessin said...

yang ko terasa sapa suruh.

ko je ke kwn aku dlm dunia ni?

kah kah kah....