Tuesday, June 10, 2008

Rumah ku Syurga Ku

Dalam setiap aspek..ia bermula dari rumah. Ini menunjukkan rumah dan institusi kekeluargaan memainkan peranan yg sgt penting terutama dalam mendidik anak-anak. Rumah yg baik adalah satu permulaan yg baik..dan diilhamkan oleh sorg isteri dan ibu yang baik. Setelah melangkah ke alam perkahwinan dan mempunyai keluarga sendiri..setiap manusia mengimpikan utk mempunyai rumah impian masing-masing.Once i have been to my friend's auntie house somewhere in Ampang. The house inspired me most about home decorating. and in this post..i would luv to share about my "Rumah Idaman ku" hehhe...








gambar di sebelah nie merupakan sketch ba
nglo 2 tingkat idaman aku diikuti sketch pelan lantai bg dua tingkat banglo nie.






pelan lantai : 1st floor

pelan lantai 2nd floor


dalam pelan lantai 1 (1st floor)
, kita bleh lihat terdapat living room dan par'lor disebalah kiri dan kanan entry door.par'lor merupakan zon yg boleh dijadikan ruangan utk tetamu atau juga bleh di ubah usai menjadi home office. terdapat library di ruangan bawah diikuti kitchen,dinning room,dan utilities zone. Manakala dalam pelan lantai 2 (2nd floor lebih kepada ruangan peribadi,di mana menempatkan tiga bilik tido. dalam pelan lantai 2, master bedroom mempunyai ruangan bilik mandi tersendiri. and of coz la..it will be my privacy zone. Manakala 2nd bedroom dan 3rd bedroom akan berkongsi bilik air. serta di tingkat atas terdapat sitting area utk santai.


INTERIOR DESIGN

concept hiasan yang di gunakan utk menghias rumah ini adalah modern, conterporary dan anggun mewah. jom kita check it out style2 hiasan utk rumah idaman saya ini!

1) First Floor....

1.1 Living hall


1.2Par'lor(with piano zone)

1.3 Dinning Hall

1.4 Kitchen

1.5.1 Library (a)- bahaan bacaan

1 .5.2-Library (b)- home office (worspace for husband)

1.6 Guest bathroom


2) Second Floor

2.1 Master bedroom

2.2 Masterbedroom's bathroom

2.3 second bedroom

2.4 third bedroom

2.5 sitting area

2. 6 bathroom


EXTERIOR DESIGN

Di atas adalah decoration utk interior design...untuk exterior design..masih mengunakan concept sama...I choose to have mini taman bersama-sama dengan kolam renang utk my family menghabiskan masa hujung minggu bersama-sama setelah penat berkerja.

mini swimming pool yg redup

kolam ikan

So..inilah bakal rumah impian ku. tak salah bermimpi namun..biarlah mimpi itu bukan sekadar mimpi kosong seperti mat jenin semata..sebalik,berusaha untuk mencapai impian ini. Rumah ini di ilhamkan untuk bakal-bakal keluarga ku..semoga anak-anak dapat membesar dalam satu ruang yang bersih dan sihat serta bahagia. bak kata perpatah..rumah ku syurga.......Dan semoga impian ini menjadi kenyataan hendak -Nya,insyaAllah.Amin!

1 comment:

cikguadam.blogspot.com said...

aku suke tengok impian ko ni..agak2 bape regenye?seploh hinggit dapat ke?